A szar mint kategória. Egy kezdő író félelmei.
Sokféle képpen lehet megközelíteni a szart mint értékelési kategóriát. A
legjobb azonban ha implicit tanulással, még igen korai életkorban,
készségszinten tanulja meg az ember megkülönböztetni a szart a jótól.
Ha a tizenkét éves korom előtt a legkedveltebb elfoglaltságom az olvasás
volt, akkor a mai természettudományos magyarázatok alátámasztásával bátran
kijelenthetjük, hogy az életem egy pontján nem csak olvasással mint
aktivitással szeretnék örömet okozni magamnak, hanem valahol az alkotásban is
részt szeretnék venni.
És itt el is érkezünk életem elmúlt tíz évének fő problémájához, a szarhoz
mint kategóriához. A legnagyobb és legbelsőbb félelmem az, hogy amit írok, az
szar. Túl vagyok minden stádiumon mint a halálát váró rákos beteg, a tagadástól
az elfogadásig, és végezetül eljutottam odáig, hogy egy mű értékelésénél a szar
igenis létező, sőt a legfontosabb kategória. És ez alól az irodalom sem
kivétel, mint ahogyan sokáig gondoltam.
Emlékszem heves kirohanásomra műelemzés órán, amikor azzal érveltem, hogy
egy műről egyszerűen nem mondhattjuk, hogy rossz (eufemizmus a szarra), csupán
azzal érvelhetünk, hogy ez meg ez nekem nem tetszik. A tanárnő enyhén lenéző,
de kedves mosolya mögött már akkor is
sejtettem a megadáson és a megjegyzésem elfogadása mögött megbújó jogos
arroganciát, ami mögött valóban nem állt más, mint a helyes képesség ítélni
rossz és jó mű között.
Valószínűleg mint fiatal, irodalmat kedvelő személyeket oktató tanár,
pontosan tudta, hogy titokban, vagy nyíltabban mi is próbálkozunk különféle
irományokkal és azt is pontosan tudta, hogy az alkotó legőszíntébb félelme a
kritikától van.
Az irodalom egy jó pár évig csak passzívan, olvasói részről jelent meg az
életemben, viszont annál többet sportoltam. Egy laikus számára csupán fizikai
igénybevételt megkövetelő sportnak szenteltem az óráimat, és tettem magam félig
nyomorékká, ugyanakkor szakértővé egyaránt.
A szar a Sportban
Ódákat zenghetnék az evezés szépségéről, az élettel való párhuzamáról, vagy
az igen komoly addiktív hatásáról. Esetleg a filozófiájáról (minden egyes sportank
sajátos filozófiájája van). Legyen elég
annyi, hogy egy külső szemlélő számára nem túl látványos, azonban annál több
technikai, mentális, fizikai felkészültséget igénylő, komplex, nagy múltra
visszatekintő és klasszikus arisztokrata sportról van szó.
Először itt szembesültem könyörtelenül a ténnyel, hogy szar vagyok. Nem
akarom részletezni az agóniát amit az okozott, hogy tizenkét év áldozat,
véresen kemény munka, könnyeket is facsaró edzések elteltével rá kellett
döbbennem; szar evezős vagyok.
Technikailag szar. A szar mint kategória igenis valósággá vált a számomra.
Arra azonban, hogy szar evezős vagyok, csupán akkor ébredtem rá, (csak
akkor ébredhettem rá) amikor már jól is meg tudtam csinálni azt, amit több mint
egy évtizedig nem tudtam. A tökéletes
csapást, az optimális hajóhajtást. Ekkor azonban már, amikor a határ másik oldalán
álltam - nem akartam kijutni az olimpiára. Pedig a lehetőség még adott volt. A
lehetőség mindig adott.
Most, hogy birtokomban van a tudás, sőt mi több a bizonyosság, egészen
tisztán látom az elkövetett hibák tömkelegét. És tudom hogy ez a
bizonyosság másoknak arroganciának
tűnik. Ez azonban nem változtat a tényen, hogy van az életnek egy szegmense, amiben egyszerűen a
legjobbak közé tartozom. Azt, hogy jelenleg az Oxford University nyolcasainak
tartok technikai edzéseket, egyfajta igazolásként is elkönyvelhetném, de
mellettem sokan mások is teljesítenek ilyen feladatot. Sokszor mondanám, hogy
vak vezet világtalant, de nem akarom tetézni a már így is túlzott magabiztosságomat.
Ha versenyen vagyok, látom, hogy ötven hajóból melyik az az egy, akit
hozzáértő edző készített fel. Látom, melyik az a sportoló aki érti is amit
csinál és nem a bika erejével próbálja kompenzálni a technikai tudás hiányát. Már
értem egykori mesteredzőnket, akit a háta mögött sokszor kiröhögtünk és
idejétmúltnak gondoltuk a kijelentései miatt. Egyszer azt mondta, az egész világbajnokságon
csupán két (2!!) jó evezőst látott- igaza volt.
A sport azonban nagyban különbözik a művészettől. Objektív értékelési
kategóriák vannak, amelyek alapján ítélhetünk jó és rossz, értékes és
értéktelen, győztes és vesztes között. Jogos az igény, hogy ezt ne mossuk
össsze az irodalommal vagy zenével.
Irodalomban még mindig ingadoztam a szar elfogadásával kapcsolatban,amikor
zenében már tonna szám tettem kijelentéseket, amiknek többsége mellett mai
napig kitartok.
Szar a Zenében
Szegény Ákos, hiába kapta meg a Kossuth-díjat, attól még szar marad.
Hogy ebben a mondatban a szegényákoson a kosútdíjon vagy a szaron van-e a
hangsúly, az tökmindegy. Mindhárom egyformán hangsúlyos.
A jutalom és kitüntetés a művészetben nem mindig a legjobbnak jár. A
sportban sincs ez másként, bár ott azért jóval kevesebbszer értékelik félre a
versenyzőket.
Szegény Ákos felett nem ítéletet mondok, nem az erkölcsi példamutató
hajlandóságát cikizem, vagy a politikai szerepvállalását állítom pellengérre. A
„Szegény Ákos”-ban semmi más nincsen,
mint sajnálat egy olyan ember iránt, aki értékes művészi produktumként próbálja
beállítani azt, amiben nagyon, nagyon-nagyon tehetségtelen.
Ez kurva nehéz lehet.
Az imidzs áll, az ábrándos arcú, lágy hangú dalnok egy szál gitárral a
kezében, és iszonyatos technikával a háta mögött áll a színpadon. A háttérben
Two Rock erősítők. A gitár igazi vintage. A dal csak száll, csak száll. Viszont
szar.
A fontos kérdés az, hogy Ákos tudja-e hogy amit csinál az borzasztó, vagy
sem? Lehet, hogy még küzd mint én tíz évig az evezéssel. Reméljük egyszer ő is
eljut arra a pontra, ahonnan visszatekintve
majd látja, hogy eddigi munkássága tökéletesen kielégíti a szar
kategóriáját.
Meg kéne vizsgálni, hogy miért olyan emberek szeretik Ákost, akik:
A, Konzervatív keresztény családapák és családanyák. Akiknek a legvadabb rokendroll élménye a
hetvenes években, az Illés koncerten sárga bóbitás ruhában való bólogatás volt.
B, Tizenhat éves kamaszok akiknek az
ízlése még alakulóban van, de biztos, hogy nem tudják még ki az a Michel
Petrucciani. Vagy ha tuddják is, nem szeretik.
C, Olyanok, akik nem tanultak zenét, ebből kifolyólag fogalmuk sincs miért
szentségtörés amit Glenn Gould művelt a Pathetique-kel, nem tudják mi az a
pikárdiai terc, és fingjuk sincs a az olyan alapvető zeneelméleti fogalmakról mint
tonika, szubdomináns, domináns.
D, Olyanok, akik alapvető kurvái a modern magyar politikának és jóizlésüket
sutbavetve „szeretik” Ákost és védik olyan érvekkel, amiknek köze nincs ahhoz,
hogy a zenéje szar.
A válasz az, hogy azért, mert ők a laikusok. A kívülállók akik boldogan
zabálják a szart mint vájár a párizsit. Honnan tudhatná szegény Loy Árpád, hogy
milyen borsos hattyút falatozni, nem vízizű bodagos, fehér, olcsó magyar
kenyérrel? Hát sehonnan. Ez az.
És ha Már Loy Árpádnál tartunk, az élsztahanovistánál és a Kossuth-díjnál,
akkor térjünk ki erre a kérdésre is.
Miért nem Lukács Laci vagy Pataki Attila kapta a díjat? Hitelesebbek, jobbak.
Csak az igazságérzetemen esett csorba. Olyan ez, mint amikor nem a brazilok
nyerik a vébét.
És hogy fáj-e az, hogy a társadalom egy szegmense öntudatosan teszi le a
voksát a szar mellett, legyen szó zenéről, filmről, irodalomról?
Csöppet sem. A beismerés fáj, hogy a szar mint kategória a sport után a
művészetben igenis létezik.
A szar Mindenhol
Sajnos az élet minden területén nem rendelkezem ilyen magabiztossággal, de
ha valaki sportban vagy zenében
belémköt, azt azért a belső tudás, kifelé talán arroganciának tűnő,
magabiztosságával tudom elküldeni a picsába.
Persze vannak a zene mellett más területek amiken nem vagyok otthon csak
sejtem, hogy az elhamarkodott kijelentések védhetetlenek, és nagy élvezettel támadhatóak
egy szakértő számára.
„A magyar borok a világon a legjobbak.”
Oh fiam!- és kóstoltad már Otago
napfényes lejtőin érlelt Chardonnay-t? Tudod-e egyáltalán, hogy hol van
Marlborough megye, vagy melyek a rajnai borok legjellemzőbb tulajdonságai?
Mennyi-mennyi magas labda, amelyet a lórugás erejével basznék le ha értenék
a borokhoz. De nem értek. Ezért általában próbálok kussolni, és minél többet inni,
ha a nedű ízletes.
Képzőművészetben analfabéta vagyok. Igyekszem majd bepótolni
hiányosságaimat. Imádtam a Van Gogh kiállítást, de ha nem lett volna a jegyre
rányomtatva, hogy VAN GOGH, és valaki azt mondja hogy épp Rembrandtot nézek,
elhittem volna.
Kékszakállnak igaza van. Ahhoz, hogy eldöntsd egy festményről, hogy az jó-e
vagy sem, nem kell semmi mást tenned, mint megnézni tízezer képet. És az első
tízezer után kapisgálni fogod. (Azt hiszem húsznál tartok...) Valószínűleg
minden művészi alkotás befogadása egyúttal alakítja is bennünk, a többi mű
felett mondott helyes ítélés képességét.
És el is érkeztünk a jelenhez, amiben nagy bizonyossággal szarozom le a
rossz zenét, vagy mondok véleményt egy-egy katasztrófális evezős technika
láttán. Persze próbálok finom és társadalmilag elfogadott nyelvezetet
használni. Amikor lehet.
És próbálok véleményt mondani és nem
pedig ítéletet.
Scribere necesse est
Lassan belátom, hogy a szar igenis érvényes kategória ha művészetről és
értékelésről van szó, és ez alól az irodalomról sem kivétel. Mégis elrúgom a
hajómat a stégről és vízre szállok az irodalom hullámain. Tudom, hogy be lehet
borulni, meg lehet fázni. Sőt! Meg is lehet fulladni.
Ez azonban nem gátol meg, hogy megtegyem az első imbolygó csapásokat, tudva
hogy még rengeteg csapást kell megtennem, hosszú órákat kell eltöltenem
egyedül, szenvedve-remegve amíg azt mondhatom: Evezős vagyok. Író vagyok.
Nincs mese. Most hogy a szar valóságosabban lebeg a fejem felett mint
Damoklész kardja, kettős módszerrel kell élnem. Először is el kell fogadnom
Vonnegut elméletét és tízezer könyvet kell még elolvasnom. Ez meglehőtesen
egyszerű, sőt mondhatjuk hogy élvezetes módszere a jóvá válásnak. Csupán időre
lesz szükségem.
Másfelől, ha már az evezéssel vontam
párhuzamot, akkor használhatom a sportban egyedüliként célravezető eszközt, az
edzést. Írni, írni, írni. Irodalomban a tíz év meglehetősen rövidnek tűnik a
sporttal ellentétben. Elég nehéz kiöregedni belőle.
Végezetül, a szerencsében mint a
sorsot alakító tényezőben nem hiszek.
Istenben viszont igen, így marad a hit, mint Joker harmadikként. A hit, hogy amit csinálok, az jó, vagy egyszer
jó lesz.
És marad az ima, a materialistákkal szemben mindig bevethető
trükk és szuperfegyver:
„Istenem!
Te tudod a legjobban, hogy az élet minden területén nem lehetek a legjobb.
Nem mondhatom meg mindenről hogy mi a jó, és mi a szar.
Köszönöm, hogy olyan igénytelennek
teremtettél, aki leszarja hogy a borászok kiröhögik, és akit nem érdekel hogy
szar autója van. Köszönöm, hogy olyan vagyok
aki leszarja, hogy rosszul tervezett a házam, pocsék az öltözékem,
béna a telefonom és egy rakás trágya a számítógépem.
Elismerem, hogy a vélemény nyilvánítás kérdésében a liberalizmusnak győznie
kell! És Te tudod a legjobban, hogy én is sokszor tapsolok a szarnak.
De add Istenem, hogy írni gyorsabban tanuljak meg mint evezni! Add, hogy ne
legyek a magyar irodalom ákosa, akin az írástudók röhögnek! Add, hogy ne legyek
magamat előtt értékes művészként tetszelgő kitüntetett, ámde hiteltelen és szar
író!
És végezetül add, hogy ez egy olyan világ legyen, ahol a magyar borok az
őket megillető, valós helyen vannak rangsorolva! Ahol a Kossuth-díjat a Lukács
Lacik kapják, és a vébét a brazilok nyerik.
Ahol a Nobel-díjat a Füst Milánoknak adják és ahol nem mondják az írásaimra a
kritikusok: Hát fiam ez elég SZAR!”
Ámen.
No comments:
Post a Comment